sobota 8. dubna 2017

5 tipů, jak zvládnout jarní únavu

Jaro vypuklo v plné síle, ačkoli v těchto dnech to vypadá, že si dalo spíše na chvíli pauzu, a já mám pořád energie na rozdávání. Protože ale vím, že ne každý to tak má a já sama mám slabší dny, kdy bych se nejraději zahrabala do peřin, rozhodla jsem se pro vás napsat pět tipů na to, jak zvládnout jarní únavu. Na mě to tedy funguje.

A pokud patříte mezi ty, kteří s jarní únavou bojovat nemusí, můžete to brát jako takové tipy pro každé období, kdy potřebujete vzpruhu.

HYDRATUJTE

Vypijte litr, dva nebo tři vody. To slyšíme pořád. A víte co? Vykašlete se na nějaké doporučení. Poslouchejte své tělo, ono si samo řekne, kolik potřebuje. Já sama navýšila asi před dvěma měsíci pitný režim a pak jsem sledovala, kdy si tělo řeklo dost a taky po těch pár týdnech pozoruji to, že si tělo umí zakřičet, aby dostalo další sklenku osvěžení. Pořiďte si láhev nebo džbánek, napusťte si vodu, můžete přidat citrón, okurku nebo jakékoli ovoce, a pijte a pozorujte. Já si pořídila 1,5l láhev a ze začátku jsem měla cíl, vypít ji celou během pracovní doby. V současnosti vypiji jednu a půl láhve. Už během prvních dnů jsem vypozorovala, že pokud mám vodu po ruce a nemusím si pokaždé s prázdnou skleničkou běžet do kuchyňky, vypiji mnohem více. A tělo mi za to děkuje.

Cítím se lépe, svěžeji, pleť není tak šedivá a tělo mi přijde najednou lehčí. A to jsem zvýšila pitný režim o přibližně tři sklenky denně v běžném režimu. Při vyšší aktivitě jsem schopna vypít daleko více.

Největší problém byl pro mě víkend, kdy jsem neměla láhev stále u sebe. Proto mám doma dvě láhve s objemem půl litru, abych měla přehled o tom, kolik jsem vypila, a navíc se mi malá láhev lépe bere kamkoli s sebou.

PROTÁHNĚTE SE

Na jarní únavu zabírá pohyb. I když se kolikrát cítím, že bych šla nejraději z práce rovnou do postele, je důležité kousnout se a jít se protáhnout. Musí to být ale hned. Nesmím mít šanci přemýšlet, přepnout do režimu "pohodlí domova" a musím jednat okamžitě. Často si ani nestačím uklidit pracovní věci do skříně a už se protahuji na karimatce nebo zavazuji běžecké boty.

Ten pocit po tréninku je k nezaplacení. Neskutečně člověka nakopne a tělo vám bude vděčné nejen za to, že jste ho protáhli, ale také za to, že jste mu dodali příval nové energie a endorfinů. Jarní únava nebude mít šanci znovu udeřit.


ZHLUBOKA SE NADECHNĚTE

Je to skvělý způsob, jak spojit tip o pár řádků výše, a ještě si okysličit mozek. Jděte se protáhnout ven. Vezměte psa, partnera, kamarádku a jděte se proběhnout nebo se jen tak projít. Občas si může člověk vystačit i sám s sebou, svými myšlenkami nebo s dobrou hudbou v uších.

Uvidíte, jak vám pobyt na vzduchu udělá dobře. A je jedno, jestli je venku chladněji a vy se po návratu domů budete cítit skvěle, lehce promrzle, anebo se nabijete energií ze slunečních paprsků, které každým dnem nabývají na síle.

ODLEHČETE TO

Máte rádi klasickou českou kuchyni? Tak teď na ni chvíli zapomeňte. Volte spíše lehčí jídla, nebo alespoň zvyšte konzumaci zeleniny a ovoce. Udělá vám to dobře, vaše tělo se bude cítit lépe a únava nedostane šanci. Po kterém jídle se cítíte, že byste se nejraději natáhli a dali si pár minut spánku? Po knedlíku s omáčkou nebo salátu s kousky kuřecího masa? Není to o žádné dietě, razantní změně stravovacích návyků, ale jde o to, dostat do sebe svěží jídlo, které váš organismus nezatíží.

NAPLÁNUJTE TO

Nesnažte se stihnout všechno naráz. Den není nekonečný a vy potřebujete také spát a relaxovat, ne jenom pracovat. Rozvrhněte si své povinnost, plánujte! Pokud se budete přetahovat a budete si říkat, že všechno zvládnete sami, bez pomoci a nejlépe ihned, pak vám to tělo vrátí i s úroky a vy pak budete muset odpočívat nedobrovolně a ztratíte tak spoustu času, kdy se můžete věnovat tomu, co potřebujete.


Já sama jsem se musela tento bod naučit a jsem ráda, že už vím, jak je důležité rozvrhnout si čas. Plánování je pro mě vlastně také taková forma relaxu a navíc je skvělé vidět, co mě kdy čeká a hlavně vidět ty blížící se dny volna.
  
Já pevně věřím, že se přes ten únavný přechod mezi zimou a jarem všichni brzy dostaneme a budeme si do syta užívat slunečné dny.
A jak proti jarní únavě bojujete vy? 

8 komentářů:

  1. Takových zásad se také držím a musím říct že úspěch už se dostavuje ! :)

    LenaČerge

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobře. Musím říct, že po napsání článku jsem si začala tyto body ještě trochu více hlídat a citím se zase o trochu líp :-)

      Vymazat
  2. Skvělé typy, já osobně na jarní únavu příliš netrpím, ale znám mnoho lidí, který ano a je jich docela dost.:) Nicméně tyto typy jsou super pro každé období, jak píšeš.:)

    Somethingbykate

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, jsou to univerzální tipy, které se mi osvědčily. Musíme ty lidi kolem nás přece nabít energií :-)

      Vymazat
  3. Mně taky dost pomáhá sport :)

    www.ftcfblog.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  4. Já mám k jarní únavě ještě sezení doma nad knížkama, takže fakt pecka :( Teď u mě sport není bohužel moc volba, snažím se ale aspoň protahovat doma :) A na hydrataci bych měla zapracovat!

    Cosmokočka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nic se neboj, ono protahování bohatě stačí. To umí tělo taky pěkně probrat. A ke knížkám si uvař čaj a hned je o hydrataci postaráno ;-)

      Vymazat

Děkuji za každý komentář! ♥ Thanks for your comment ♥